Petroesjka & Die sieben Todsünden

Twee gloednieuwe choreografieën van successen uit het 20e-eeuwse balletrepertoire op één avond: Igor Stravinsky’s 'Petroesjka' en 'Die sieben Todsünden' van Kurt Weill en Bertolt Brecht.

Twee gloednieuwe choreografieën van mijlpalen uit het 20e-eeuwse balletrepertoire op één avond: Igor Stravinsky’s Petroesjka en het ‘ballet chanté’ Die sieben Todsünden van Kurt Weill en Bertolt Brecht. In de nieuwe choreografie van Petroesjka van Ella Rothschild ruilen we de oorspronkelijke urbane setting van Stravinsky's ballet in voor een wildernis waarin we een samenleving op drift vinden, die zich verliest in wreedheid en brutaliteit en die weigert haar sterfelijkheid onder ogen te zien. Een levensgrote ezel-pop neemt de plaats in van de anti-held Petroesjka uit het oorspronkelijke script. Maar ook het menselijke hoofdpersonage van Rothschilds nieuwe allegorische vertelling, De Sterfelijke, wordt als een pop bewogen door de dansers. De schemerzone tussen realiteit en droom, die Petroesjka kenmerkt, is een kolfje naar de hand van de Israëlische choreografe.

In Die sieben Todsünden moet Anna, een in tweeën gesplitste jonge vrouw, de hort op om geld te verdienen voor haar familie. Op haar queeste langs zeven Amerikaanse steden wordt zij telkens door de verlokking van een andere hoofdzonde in haar winstbejag gehinderd. Choreograaf Jeroen Verbruggen zorgt voor een eigenzinnige interpretatie van dit hybride meesterwerk waarin dans en opera, de American Dream en maatschappijkritiek hand in hand gaan. De muziek wordt live gebracht door het Symfonisch Orkest van Opera Ballet Vlaanderen onder leiding van chef-dirigent Alejo Pérez.

ca. 1 uur 55 min, inclusief pauze

Schrijf je in en ontvang onze nieuwsbrief